Muzikale vrijdag: the n-word

In de VS wordt vloeken over het algemeen niet echt gewaardeerd. Het gemak waarmee wij Nederlanders de ‘fucks’ en de ‘shits’ rondstrooien begrijpt men daar echt niet.

‘Shit’ is erg. ‘Fuck’ (‘the f-word’) nóg erger, maar het allerergst is toch wel ‘nigger’.

Gezien het specifieke verleden van de VS is het natuurlijk niet moeilijk voor te stellen dat het woord ‘nigger’ erg gevoelig ligt. Zelfs zodanig gevoelig dat het in polite society niet eens in de mond mag worden genomen. Wil je het om de een of andere reden toch over deze term hebben (bijvoorbeeld in een gesprek over slavernij of segregatie) dan duid je het aan als ‘the n-word’. Ben je zelf zwart dan ligt het allemaal net wat anders, maar ook dan is het niet aan te raden om zomaar ‘nigger, nigger’ te roepen. Zwarte hiphoppers (om maar een groep te noemen) die dit wel doen worden dan ook nadrukkelijk niet tot de beschaafde kringen gerekend.

Gezien de bewogen relatie tussen blank en zwart gedurende de afgelopen eeuwen, zitten aan het woord ‘nigger’ natuurlijk de nodige connotaties vast. Het is een aanduiding voor een machteloze, onvolwaardige buitenstaander, ergens tussen kind en onverbeterlijke debiel in. En dat alles uitgedrukt in één enkel, krachtig woord.

Ook blanke muzikanten (wat het allemaal behoorlijk wat controversiëler maakte) wisten met deze metafoor wel raad. Zo bracht John Lennon in 1972 het nummer Woman Is the Nigger of the World uit. Hierin beschrijft hij de ondergeschikte positie van vrouwen in zo’n beetje iedere historische samenleving. Zelfs de traditionele ‘verworpenen der aarde’ (de uitgebuite arbeider, de keuterboer en de bedelaar) hebben altijd iemand anders gehad om nóg meer op neer te kijken, namelijk hun vrouwen en dochters:

Woman is the nigger of the world […]
Woman is the slave to the slaves

Luister zelf:

De eeuwig afgewezen buitenstaander hoeft zijn plaats in de samenleving echter niet per se passief te verdragen. Vrijwel altijd bestaat de mogelijkheid om in verzet te komen door de status van outcast en buitenstaander expliciet te omarmen. Dit aan het punk-ethos verwante sentiment komt bijvoorbeeld tot uitdrukking in Patti Smiths Rock and Roll Nigger:

Outside of society, that’s where I want to be.
Outside of society, they’re waitin’ for me.

Komt-ie:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s